مديركل دامپزشكي قم:
مرحله نخست مقابله با بیماری نیوكاسل طیور در قم اجرا شد
خبرگزاری تسنیم: مدیر کل دامپزشکی استان قم گفت: ، مرحله اول طرح ارزیابی تیتر سرمی برای مقابله با بیماری نیوکاسل طیور در قم اجرا شد.
مهدی رفیعی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قم با اشاره به پایان یافتن مرحله اول طرح مقابله با بیماری نیوكاسل در قم اظهار كرد: طرح ارزیابی تیتر سرمی در مرحله اول طرح مقابله با بیماری نیوكاسل درگلههای مرغ مادر و تخمگذار در استان قم به پایان رسید.
وی افزود: این طرح كه از اول تیر ماه سال جاری به اجرا گذاشته شد و درجهت كنترل وضعیت سطح ایمنی طیور پرورشی بصورت غربالگری از واحدهای فعال، نمونه سرمی گرفته شد.
رفیعی تصریح كرد: در این راستا از 10 درصد واحدهای مرغداریهای تخمگذار و یك واحد مادر تخمگذار نمونه برداری لازم صورت گرفت كه نتایج آزمایشگاهی بدست آمده و بررسی تیترهای سرمی گلههای مرغ مادر و تخمگذار استان نشان میدهد با توجه به استفاده از واكسنهای موثر و مایه كوبی به موقع، متوسط تیتر سرمی نیوكاسل طیور استان در سطح قابل قبولی میباشد.
مدیر كل دامپزشكی قم افزود: بیماری نیوكاسل یكی از مصری ترین بیماریهای ویروسی در همه گونههای پرندگان با سنین مختلف است. این بیماری از راههای تنفسی و گوارشی در بین پرندگان گسترش مییابد. از نشانههای این بیماری علائم تنفسی و گوارشی وعصبی و درنهایت مرگ ناگهانی پرندگان و همچنین كاهش و قطع تخمگذاری در ماكیان را میتوان نام برد.
وی در باره اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع این بیماری اظهار كرد: لازمه جلوگیری از بروز شیوع این بیماری به كارگیری مدیریت صحیح شامل رعایت تراكم پرورش، تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به سالنهای مرغداری و مخازن نگهداری دان وانبارها و رعایت نكات بهداشتی واجرای اصول امنیت زیستی وانجام واكسیناسیون در واحدهای پرورش طیور است.
مدیر كل دامپزشكی قم در پایان یادآور شد: مرحله دوم وسوم طرح مذكور بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سازمان دامپزشكی كشور و بر اساس زمان بندی در آینده نزدیك به مرحله اجرا در خواهد آمد.
نظر دهید