باخبرگزاري مهرعنوان شد:
كاهش چشمگیربیماری تب مالت دردامهای استان قم
مدیرکل دامپزشکی قم از کاهش چشمگیر بیماری تب مالت در دام های استان قم خبر داد.
محمد مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان كرد: بهترین روش پیشگیری از بیماری تب مالت واكسیناسیون است كه به شكل رایگان در دام های سبك و سنگین استان انجام می شود.
وی با اشاره به علائم این بیماری در دام عنوان داشت: سقط جنین از جمله علائم است كه دامداران با مشاهده آن باید فورا به دامپزشكی مراجعه كنند.
مدیركل دامپزشكی استان قم با اشاره به نحوه نظارت بر دامداری های استان بیان كرد: دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی به شكل تست و خونگیری دام هاكاملا تحت نظر هستند و اگر دامی به بیماری تب مالت مبتلا باشد بلافاصله به كشتارگاه فرستاده می شوند.
رفیعی درباره آمار مركز بهداشت قم مبنی بر افزایش 70 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در استان بیان كرد: ممكن است این افزایش بیماری ناشی از استفاده از مواد لبنی غیر بهداشتی و شیر خام باشد كه به صورت غیر بهداشتی توزیع می شود.
وی در عین حال تاكید كرد: با توجه به آمار بهداشت قم مبنی بر افزایش 70 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در قم، این بیماری در بین دام های استان در سال جاری بسیار كاهش یافته است.مدیركل دامپزشكی استان قم استفاده ازشیرخام غیربهداشتی،پنیرمحلی وبستنی غیرپاستوریزه راازجمله عواملی دانست كه موجب شیوع بیماری تب مالت میشود.
وی خاطرنشان كرد دامداریهای صنعتی ونیمه صنعتی كاملآ تحت نظزهستند وامكان وجود دام آلوده دراین دامداریها درحد بسیارپایین است .
وی با اشاره به علائم این بیماری در دام عنوان داشت: سقط جنین از جمله علائم است كه دامداران با مشاهده آن باید فورا به دامپزشكی مراجعه كنند.
مدیركل دامپزشكی استان قم با اشاره به نحوه نظارت بر دامداری های استان بیان كرد: دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی به شكل تست و خونگیری دام هاكاملا تحت نظر هستند و اگر دامی به بیماری تب مالت مبتلا باشد بلافاصله به كشتارگاه فرستاده می شوند.
رفیعی درباره آمار مركز بهداشت قم مبنی بر افزایش 70 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در استان بیان كرد: ممكن است این افزایش بیماری ناشی از استفاده از مواد لبنی غیر بهداشتی و شیر خام باشد كه به صورت غیر بهداشتی توزیع می شود.
وی در عین حال تاكید كرد: با توجه به آمار بهداشت قم مبنی بر افزایش 70 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در قم، این بیماری در بین دام های استان در سال جاری بسیار كاهش یافته است.مدیركل دامپزشكی استان قم استفاده ازشیرخام غیربهداشتی،پنیرمحلی وبستنی غیرپاستوریزه راازجمله عواملی دانست كه موجب شیوع بیماری تب مالت میشود.
وی خاطرنشان كرد دامداریهای صنعتی ونیمه صنعتی كاملآ تحت نظزهستند وامكان وجود دام آلوده دراین دامداریها درحد بسیارپایین است .
نظر دهید