مدیرکل دامپزشکی قم:
بیماری ˈلمپی اسکینˈ دام های سنگین در قم کنترل شده است
ˈمهدی رفیعی محمدیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین مختص دام سنگین بوده و قابل انتقال به انسان نیست افزود، متاسفانه این بیماری از طریق انتقال دام آلوده در استانصورت گرفته و تاکنون در چهار نقطه مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه دام های بیمار شناسایی و معدوم شده است، اضافه کرد: پس از مشاهده علایم بیماری در دام ها بلافاصله اقدامات پیشگیری و کنترل صورت گرفت و تمام واحدهای دامی اطراف نقاط پرخطر تا شعاع 10 کیلومتری مراقبت و بازرسی شد.
وی تاکید کرد: غرامت تمام دام هایی که به این بیماری آلوده و معدوم می شوند، از طریق اداره کل دامپزشکی استان به دامداران پرداخت خواهد شد.
رفیعی با بیان اینکه اقدامات مراقبت، واکسیناسیون، سم پاشی و قرنطینه دام ها کماکان در حال اجراست، گفت: تاکنون یک هزار و 450 واحد دامداری و گله مراقبت شده که مجموعا بیش از 66 هزار و 500 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسیناسیون شده است.
وی با اشاره به سم پاشی 480 هزار مترمربع جایگاه دامداری، بیان کرد: اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، نصب بنر، برگزاری جلسات آموزشی در روستاها، اعمال ممنوعیت های تردد و قرنطینه از دیگر اقدامات دامپزشکی در راستای مبارزه با این بیماری است.
وی با بیان اینکه دوره نهفته این بیماری یک تا چهار هفته است، از دامداران خواست با اکیپ های دامپزشکی برای سم پاشی و مراقبت همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، سریعا مراتب را با تلفن 1512 در میان بگذارند.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به فراوانی پرواربندی در استان قم، از دامداران درخواست کرد: تا اطلاع ثانوی از جا به جایی دام ها خودداری کنند و یا این کار را با هماهنگی اداره کل دامپزشکی انجام دهند.
وی، تب، تورم غده های زیرپوست، ریزش اشک و تورم غده های لنفاوی را از علایم بیماری لمپی اسکین برشمرد و بیان کرد: این بیماری از طریق گزش پشه و مگس های خونخوار بین دام های سنگین منتقل می شود و سم پاشی از مهمترین راه های مبارزه با آن است.
ایشان با بیان اینکه استفاده از گوشت و شیر دام های بیمار هیچ ضرری ندارد، اضافه کرد: این بیماری باعث خسارت سنگین در دام ها از جمله افت وزن، کاهش 80 درصدی تولید شیر و خراب شدن پوست دام می شود.
بیماری لمپی اسکین چندی پیش در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه گزارش شد و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفت. ک/3
وی با بیان اینکه دام های بیمار شناسایی و معدوم شده است، اضافه کرد: پس از مشاهده علایم بیماری در دام ها بلافاصله اقدامات پیشگیری و کنترل صورت گرفت و تمام واحدهای دامی اطراف نقاط پرخطر تا شعاع 10 کیلومتری مراقبت و بازرسی شد.
وی تاکید کرد: غرامت تمام دام هایی که به این بیماری آلوده و معدوم می شوند، از طریق اداره کل دامپزشکی استان به دامداران پرداخت خواهد شد.
رفیعی با بیان اینکه اقدامات مراقبت، واکسیناسیون، سم پاشی و قرنطینه دام ها کماکان در حال اجراست، گفت: تاکنون یک هزار و 450 واحد دامداری و گله مراقبت شده که مجموعا بیش از 66 هزار و 500 راس دام سنگین علیه این بیماری واکسیناسیون شده است.
وی با اشاره به سم پاشی 480 هزار مترمربع جایگاه دامداری، بیان کرد: اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، نصب بنر، برگزاری جلسات آموزشی در روستاها، اعمال ممنوعیت های تردد و قرنطینه از دیگر اقدامات دامپزشکی در راستای مبارزه با این بیماری است.
وی با بیان اینکه دوره نهفته این بیماری یک تا چهار هفته است، از دامداران خواست با اکیپ های دامپزشکی برای سم پاشی و مراقبت همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، سریعا مراتب را با تلفن 1512 در میان بگذارند.
مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به فراوانی پرواربندی در استان قم، از دامداران درخواست کرد: تا اطلاع ثانوی از جا به جایی دام ها خودداری کنند و یا این کار را با هماهنگی اداره کل دامپزشکی انجام دهند.
وی، تب، تورم غده های زیرپوست، ریزش اشک و تورم غده های لنفاوی را از علایم بیماری لمپی اسکین برشمرد و بیان کرد: این بیماری از طریق گزش پشه و مگس های خونخوار بین دام های سنگین منتقل می شود و سم پاشی از مهمترین راه های مبارزه با آن است.
ایشان با بیان اینکه استفاده از گوشت و شیر دام های بیمار هیچ ضرری ندارد، اضافه کرد: این بیماری باعث خسارت سنگین در دام ها از جمله افت وزن، کاهش 80 درصدی تولید شیر و خراب شدن پوست دام می شود.
بیماری لمپی اسکین چندی پیش در تعدادی از دامداری ها و روستاهای استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و کرمانشاه گزارش شد و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفت. ک/3
/7404/ 553
نظر دهید