شنبه 06 تیر 1405

flag
  • 1390/01/28 - 12:00
  • تعداد بازدید : 11
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری سمینارمنطقی كردن مصرف آنتی بیوتیكها دراستان قم

درپنجمین روزازهفته سلامت سمینارمنطقی کردن مصرف آنتی بیوتیک ها توسط اداره کل دامپزشکی استان قم برگزارگردید

دراین مراسم كه ازدكترفقیهی استاد بخش فارماكولوژی دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران جهت ایراد سخنرانی دعوت به عمل آمده بود، معاون دارووغذای دانشگاه علوم پزشكی قم، رئیس سازمان جهادكشاورزی استان، مسئولین داروخانه های دامپزشكی، مراكزمایه كوبی وكلینسینهای دامپزشكی حضورداشتند، ضمن تلاوت آیاتی ازكلام الله مجید وپخش سرودجمهوری اسلامی ایران، دكتررفیعی مدیركل دامپزشكی استان قم پس ازخیرمقدم وتبریك هفته سلامت اظهارداشت،تامین بهداشت بعنوان یك وظیفه حاكمیتی تلقی شده وسازمان دامپزشكی دركنارسایردستگاههای ذیربط نقش بسزایی راایفامینماید.ایشان بااشاره به دومبحث مبارزه بابیماریهای مشترك بین انسان ودام ونظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی این دومورد را شاخص های اصلی درپررنگ جلوه دادن نقش دامپزشكی درجامعه برشمردند.وی بیان داشت از1709عامل بیماریزاكه درجامعه پزشكی وانسان شناخته شده ،832موردآن بیماریهای مشترك بین انسان ودام بوده وازمیان 156بیماری نوظهورشناسایی شده114موردبیماری مشترك بین انسان ودام میباشدكه دراین راستااقدامات دامپزشكی، اعم ازمایه كوبی،تست های تشخیصی شناسایی وجداسازی دامهای رآكتورواعزام به كشتارگاه .اقدامات بهداشتی وكنترلی بیماریهای دام وطیور ، ضدعفونی، معدوم سازی وعملیات پایش و مراقبت از بیماریها كارهایی است كه توسط دامپزشكی صورت میگیرد تاآن هدف اصلی كه پیشگیری ازبیماریهای مشترك میباشدتحقق یابد. دكتررفیعی دررابطه بانقش غیرمستقیم دامپزشكی نیزگفت مصرف بی رویه و غیر منطقی آنتی بیوتیكها علاوه برایجار برخی مشكلات درجامعه پزشكی ، درصنعت دام وطیورنیزمیتواندایجاداختلال نماید، بحث مقاومتهای میكروبی وخساراتی كه مصرف بی رویه آنتی بیوتیكها درصنعت دام وطیورمیتواندداشته باشدبسیارقابل تامل است.وی بااشاره به مصرف شیروفرآورده های خام دامی اظهاراداشت اگردوره منع مصرف فرآورده های دامی  درزمان تجویز دارو  رعایت نشود به بسیاری ازمشكلات دامن زده خواهدشد . مدیركل دامپزشكی استان قم درخصوص دلایل مصرف آنتی بیوتیك ها خواسته یاناخواسته به مواردی ازجمله: رشدجمعیت، نحوه ارتباطات و جابجایی دام ها، مجاورت باكشورهای همسایه دارای شرایط خاص در پرورش دام ، تراكم دام، تراكم دامداریها، ارتباط نزدیك انسان بادام و تغییرات ژنتیكی اشاره كردوآنها راازجمله مشكلات بهداشت انسان ودام برشمرد كه سلامت انسان ودام راتهدیدمیكند. دكتررفیعی درادامه افزوداگرمانگاهمان این باشدكه همه عوامل بیماریزارامیتوانیم باآنتی بیوتیك كنترل نماییم بسیارخطرناك خواهدبود. وبرای پیشگیری ازاین مخاطرات نیازبه یك عظم ملی،وحتی بین المللی وهمكاریهای بین بخش است .ایشان بااشاره به تشخیص وتجویز درست وصحیح بیان داشتند، طبیعتا تشخیص درست درمنطقی كردن مصرف آنتی بیوتیكهانقش اساسی راایفامیكند. مدیركل دامپزشكی استان قم درپایان ضمن اعلام اینكه آفلاتوكسین موجوددرشیر مصرفی استان كمترازحد استاندارداروپا است(درحد37 نانوگرم درلیتر) پیشنهادنموددربحث منطقی كردن مصرف آنتی بیوتیكها وكاهش آن بایدبه مواردذیل توجه شود: 1- همخوان كردن توسعه صنعت دامداری و مرغداری بارعایت اصول بهداشت 2- كاهش دوره پرورش طیور به استاندارد 42 روزه 3 - ترویج فرهنگ صحیح پرورش دام 4- لزوم آموزش دامداران.

پس ازسخنرانی و عرض خیر مقدم ، آقای دكترفقیهی درخصوص مخاطرات مصرف بی رویه و غیر علمی آنتی بیوتیك ها دركشوربه مدت45دقیقه توسط پاورپوینت برای حضارسخنرانی نمودند. این سخنرانی مبتنی بر یك پروژه تحقیقاتی انجام شده توسط ایشان در 11 شهرستان در خصوص چگونگی مصرف آنتی بیوتیك ها در دامداریها و مرغداریها بود. 

درانتهای برنامه ازسه تن ازكاركنان دامپزشكی  كه پس از فعالیت های طولانی در عرصه سلامت به افتخار بازنشستگی نائل آمده بودندو توانسته بودند نقش مهمی دربهداشت جامعه ایفاء نمایند بااهداء لوح وهدیه قدردانی به عمل آمد.


  • گروه خبری :
  • کد خبر : 175715
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه گفتگوی آنلاین سازمان دامپزشکی کشور