درگفتگوي اختصاصي باخبرگزاري مهرعنوان شد:
آمادگی دامپزشكی قم برای صدورپروانه تولیدمرغ بدون آنتی بیوتیك
قم - خبرگزاری مهر: مدیركل دامپزشكی استان قم از آمادگی دامپزشكی قم برای صدور پروانه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیك خبر داد. |
محمد مهدی رفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان كرد: پرورش مرغ نیاز به مراقبتهای ویژهای دارد و با توجه به نوع پرورش، امكان انتقال بیماریها زیاد است و در صورت بروز برخی بیماریها باید برای درمان بیماری، آنتی بیوتیك مصرف شود. وی گفت: چنانچه مرغی بیمار شود باید آنتی بیوتیك مصرف كند تا دوره بیماری طی شود اما برای این مرغ دوره پرهیز از مصرف در نظر گرفته میشود كه لازم است رعایت شود یعنی در فاصله مشخصی تا ورود به بازار باید مصرف آنتی بیوتیك توسط مرغ قطع شود. مدیركل دامپزشكی قم بیان كرد: در مرغهای بدون آنتی بیوتیك از ابتدا تا انتهای دوره، آنتی بیوتیك مصرف نمیشود و تنها برخی از واكسیناسیونها بر روی مرغ انجام میشود. وی بیان كرد: توصیه ما به مرغداران این است كه مرغهای خود را در سنین 42 روزگی وارد بازار كنند زیرا بیشتر بیماریها در سنین چهار تا پنج هفتگی بر مرغ وارد میشود كه توجه به این امر در مرغ بدون آنتی بیوتیك اهمیت ویژهای دارد. رفیعی با اشاره به اینكه در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیك هزینههای بیشتری بر مرغدار تحمیل میشود افزود: افرادی كه میخواهند به پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیك بپردازند باید به دامپزشكی مراجعه كرده تا دامپزشكی پس از بررسی مزارع پرورش مرغ مجوز صادر كند و مسئول فنی نیز باید به طور مرتب بر چگونگی پرورش این مرغها نظارت كند. وی بیان كرد: این مرغها در كشتارگاهها نیز جدای از دیگر مرغها كشتار میشوند. مدیر كل دامپزشكی قم با اشاره به اینكه متاسفانه شهروندان از مزایای مرغ بدون آنتی بیوتیك آگاهی ندارند، افزود: دامپزشكی قم برای صدور پروانه تولید مرغ بدون آنتی بیوتیك اعلام آمادگی كرده است و تاكنون نیز 2 مورد پروانه صادر شده است. |
نظر دهید